Εκπαίδευση γονέων στο σπίτι στηριζόμενη στο TEACCH

site-031genikes-FINALΗ 20ετης πείρα και η συναναστροφή μας με τους γονείς όλα αυτά τα χρόνια, έχει δείξει ότι στις οικογένειες που έχουν παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές - αυτισμό, οι σημαντικότερες δυσκολίες εμφανίζονται κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου των παιδιών στο σπίτι.

Τα παιδιά στις περισσότερες δραστηριότητες χρειάζονται την παρουσία και την επίβλεψη του γονιού (π.χ. για να παίξουν, να φάνε, να ασχοληθούν με κάτι, κ.α.). Αυτές τις απογευματινές ώρες όμως, ο κάθε γονιός δεν είναι πάντα ελεύθερος ώστε να ακολουθεί ή να καθοδηγεί το παιδί και να προλαβαίνει τις όποιες «αταξίες» ή τις εντάσεις που ακολουθούν.

Το απόγευμα στο σπίτι λοιπόν είναι ο χώρος και ο χρόνος που όλοι δυσκολεύονται, αφού τα παιδιά δεν μπορούν να παίξουν ή να ασχοληθούν με κάτι ήσυχα και εποικοδομητικά και οι γονείς  δεν γνωρίζουν πως να βοηθήσουν με τον κατάλληλο τρόπο

Σαν αντιστάθμισμα σ’ αυτή την όντως δύσκολη συνθήκη, οργανώνουμε ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για γονείς «Εκπαίδευση Γονέων και Οργάνωση του Σπιτιού στηριζόμενη στις αρχές του TEACCH» το οποίο αποτελείται από δυο θεματικές ενότητες (θεωρητική – πρακτική εφαρμογή)

 

027-TEACCHΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Βελτιώνεται η ποιότητα ζωής

Αυξάνεται η λειτουργικότητα του παιδιού

Μειώνονται τα προβλήματα συμπεριφοράς (π.χ. εκρήξεις θυμού)

Μειώνεται η ένταση και η αποδιοργάνωση του παιδιού

 

 

 Αυτά επιτυγχάνονται επειδή το παιδί μαθαίνει:

 Να έχει ένα κώδικα επικοινωνίας με τους γονείς

 Να είναι πιο λειτουργικό και ανεξάρτητο

 Να ακολουθεί το πρόγραμμα της οικογένειας

 Να ολοκληρώνει (αρχή - τέλος) μια σειρά δραστηριοτήτων ανεξάρτητο σε συγκεκριμένο χώρο χωρίς την επίβλεψη του γονιού 

 

Επειδή ο γονιός μαθαίνει:

 Πώς να επικοινωνεί με το παιδί του (αποκτώντας τα κατάλληλα εργαλεία) με τον κατάλληλο τρόπο, έτσι ώστε να είναι πιο ήρεμο το παιδί
  και να κατανοεί καλύτερα κοινωνικές καταστάσεις (π.χ. πάρτι, έξοδος με την οικογένεια, κ.α.)

 Πώς να οργανώνει τους χώρους που κινείται η οικογένεια

 Πώς να κάνει την καθημερινότητα προβλέψιμη για το παιδί (π.χ. πάμε στο Σούπερ Μάρκετ, μετά στη Γιαγιά και μετά στο σπίτι)

 Πώς να διαχειρίζεται εντάσεις μεταξύ των παιδιών με αυτισμό και των αδερφών τους

 Πώς να «καθοδηγεί» όσους έρχονται σε συχνή επαφή με το παιδί


  

 Αναλυτικά, το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτελείται από:

 

1)  ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 

Θεωρητική κατάρτιση των γονέων στις βασικές αρχές του TEACCH.

Η καθοριστική σημασία της δόμησης του
  φυσικού περιβάλλοντος

Η σημαντικότητα του ημερήσιου
  προγράμματος και του προγράμματος
  εργασίας

Η δυναμική του ανεξάρτητου παιχνιδιού

Η σημασία της ρουτίνας και της
  προβλεψιμότητας των γεγονότων

Η αναγκαιότητα της οπτικοποίησης της
  πληροφορίας

 

 
2)  ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

Οι εξειδικευμένοι και έμπειροι θεραπευτές του Κέντρου μας έρχονται στο χώρο σας
προκειμένου να αναλάβουν την: 

Οργάνωση του χώρου (σπίτι του παιδιού)

Κατασκευή οπτικού υλικού

Κατασκευή δραστηριοτήτων
  
προσαρμοσμένων στις ικανότητες του
  παιδιού (task box)

Εκπαίδευση του παιδιού

Εκπαίδευση του γονέα


Το πρόγραμμα λόγω του συνδυαστικού χαρακτήρα που έχει (εκπαίδευση γονέων και οργάνωση του χώρου), εφοδιάζει τους γονείς με τα απαραίτητα εργαλεία προκειμένου να αυξήσουν οι ίδιοι το βαθμό λειτουργικότητας των παιδιών τους (να γίνουν πιο ανεξάρτητα, ήρεμα και χαρούμενα) και παράλληλα να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής της οικογένειάς τους. Κάθε γονιός μπορεί να εφαρμόσει εύκολα το πρόγραμμα επιτυγχάνοντας καθημερινά θετικές διαφοροποιήσεις στη ζωή της οικογένειας. 

Ακόμα ένα θετικό του συγκεκριμένου προγράμματος είναι ότι η διάρκειά του είναι συγκεκριμένη αφού το θεωρητικό μέρος γίνεται στο χώρο μας και διαρκεί 6 ώρες ενώ η πρακτική εφαρμογή δεν κρατάει περισσότερο από μερικούς μήνες (ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε οικογένειας)